אז איך אני נמנע מלהיכנס לספאם או פשוט משפר את הקיים, על מה עלי להקפיד?
קיימים גורמים רבים המשפיעים על נתיב הגעת המיילים שלנו לתיקייה הראשית, קידומי מכירות או אף לתיקיית הספאם. הגורם המרכזי הוא אלגוריתם סינון ומיון דואר של ספקיות הדואר השונות, עליו לא ניתן לשלוט. אך בדיוק מסיבה זאת, אספנו עבורכם במדריך זה מספר המלצות ממיטב המומחים בעולם, מהניסיון שלנו ומלקוחות שפעלו ושיפרו ובכך להגדיל את אחוזי הפתיחה.
בנוסף, חשוב מאוד שגם להקפיד להיות מעודכנים בחוק חוק הספאם, על מנת להימנע מתביעות.
אז בואו נתחיל!
הגדרות שליחה
לפני הכל, חשוב לוודא שהדיוורים יוצאים מדומיין פרטי מאומת.
מה כולל האימות ואיך זה נעשה?
הרשומות הכי חשובות הן DKIM, DMARC, SPF – אשר מוגדרות ברשם הדומיינים (איפה שרכשתם את הדומיין), כאשר אם רכשתם את הדומיין או אתם מנהלים אותו בשלח מסר, ההגדרות מופעלות אוטומטית. יש גם אפשרות דרך הדומיין החינמי שלכם שמגיע עם רשומות – תשאלו את התמיכה.
קצת רקע:
רשומת SPF– מוגדרת בדומיין בלבד ומגדירה מאיזה כתובות IP מותר לשלוח מיילים.
רשומת DKIM– מותקנת על השרת השולח כמפתח ומוגדרת בדומיין ובכך יש אימות לשליחה
רשומת DMARC– מוגדרת בדומיין בלבד (עם אפשרות לקבלת דו״ח כישלון באימות)
רשומת Google Postmaster– רשומה רשות, אך מומלצת כי מאפשרת לכם לבחון לאורך הדרך את איכות הדיוורים (זה די דומה לרעיון של גוגל אנליטיקס לדיוורים)
כך נראה המסך באזור הגדרת דומיין במערכת עם שלושת הרשומות:
האימות יוצר מצב כאילו שלחתם את הדיוור ישירות מהתיבה האישית שלכם, כך הסבירות שהודעות שנשלחו ואומתו יסומנו כספאם, היא נמוכה יותר.
דומיין אשר מוגדר תקין ומאומת נראה כך במערכת:
לאחר שהדומיין הוגדר, יש לוודא כתובת שולח – חשוב לוודא שהמשלוחים נעשים דרך הדומיין המאומת ושמדובר בכתובת שניתן לעשות לה השב, ובהמשך לכך רצוי שכתובת השולח שמוצג תהיה גם הכתובת של השב (reply).
אם לסכם, ניתן לבצע הגדרת שולח ב- 4 דרכים שונות:
1. כתובת ציבורית (ג'ימייל, וואלה ועוד)- לא מומלץ ומתאפשר רק במשלוחים קטנים.
2. תיבה וירטואלית (לדוגמה [email protected]) – חינם ללקוחות שלח מסר.
3. דומיין אישי חיצוני (דומיין שרכשתם ברשם חיצוני) – ובשלח מסר ניתן לייצר את הרשומות.
4. דומיין פרטי מנוהל (דומיין שמנוהל בשלח מסר) – ההטמעה נעשית על ידנו + כולל תיבה וירטואלית.
רשימות תפוצה איכותיות
לאיכות הרשימה מרכיב מהותי ביותר בעבירות המיילים שלנו, ואציין בסעיפים הבאים מה משפיע ומה ניתן לעשות כדי לשפר את הרשימות.
- לרענן רשימות ישנות ולא פעילות – יכול להיות שמדובר ברשימה חוקית של אנשים שפתחו בעבר, אך אם מדובר בעבר רחוק יחסית של מספר חודשים ומעלה, זה עלול לפגוע משמעותית בחזרה לפעילות. לכן מומלץ לאחר תקופה לבנות נוסח אותנטי יותר בפעם הראשונה, לציין מי אתם ולאם הם נרשמו, שאתם מתנצלים שלא שלחתם תקופה אך אתם חוזרים לפעילות בכל הכוח.
- סינון הרשימות – לסנן מהמערכת מנויים שלא פתחו דיוור מעולם או לא פתחו דיוור תקופה ארוכה. הרבה לקוחות צוברים ואוגרים מנויים בכמויות וחלקם כלל לא מעוניין בדיוור או לא פתח את הדיוור מעולם ולא הסיר את עצמו או דיווח על ספאם. אלו מנויים פחות רלוונטיים ומומלץ לעשות סינון שלהם מידי פעם.
- הימנעו מרכישת רשימות תפוצה מגורם חיצוני – מעבר לכך שמדובר בהפרה של חוק הספאם, עליכם לוודא שהנמענים שאתם שולחים אליהם את ההודעה, נתנו את הסכמתם לקבל דיוורים. במידה ורכשתם רשימה של נמענים שאין להם מושג מי אתם, כנראה שרוב הסיכויים שהם כמעט מיידית ידווחו עליכם כשולחי ספאם. בנוסף, כאשר אתם רוכשים רשימה מגורם חיצוני, אין לכם באמת דרך לדעת האם מדובר בכתובות אמיתיות ותקינות. ויצא ושלחתם הודעה לכתובת שהיא אינה תקינה- המייל שלכם יחזור (Bounce back), ובכך עבירות המיילים שלכם ירדו. וכמובן שזה יאותת לספקיות הדואר על פעילות חשודה, דבר שיכול להיגמר בחסימת החשבון שלכם (במקרה הטוב).
אז לפני שאתם מוציאם דיוורים לרשימות התפוצה שלכם, הקפידו שזוהי רשימה איכותית שאתם יודעים בוודאות שאלו נעמנים שרוצים לקבל מכם הודעות.
חימום הרשימה
במידה והגעתם למצב שאחוזי הפתיחה נמוכים, וידאתם שהדומיין מאומת, שיש לכם רשומת מעקב לאנליטיקס Google Postmaster והרשימות מסודרות, נקיות וממוינות, יש לבצע חימום מחדש לדומיין.
חשוב להבין: חימום נעשה לרשימה, לדומיין שלכם, ולחשבון דיוורים במערכת דיוור.
מה הצעדים לחימום?
- חלוקה לסוגי מדוורים – הדבר הראשון שחשוב לעשות זה לחלק את הנמענים לפי רמת איכותם, כאשר אם נעשו שליחות לאחרונה, אז
1) מקליקים על מיילים קודמים הם האיכותיים ביותר
2) לאחר מכן אלה שפתחו דיוורים בתקופה האחרונה
3) שאר הפותחים מכל התקופות
4) כל השאר - קצב שליחות – אציין שכל עסק משחק עם הקצב קצת אחרת והאלגוריתמים של ספקי הדואר לא מפורסמים, אך הקהילה העולמית ומומחים מצביעים על שיטה הדרגתית כזו:
1) שליחה ראשונה של 500 נמענים (מהמקליקים או אם אין מספיק אז שילוב עם פותחים)
2) לאחר יומיים להגדיל לשליחה של 1000 נמענים.
3) לאחר יומיים נוספים להכפיל שוב וכך הלאה.
מה שחשוב בהגברת הקצב, זה שבודקים באנליטיקס של גוגל פוסטמאסטר באופן רציף האם יש שינוי בדירוג לטובה או לרעה, להתייחס לדוחות של אחוזי הפתיחה במערכת, כמות הסרות ושגויים.
כל עוד הכל נראה תקין עם אחוזי פתיחה של 15% במינימום, אפשר להמשיך (סביר שיהיה יותר בהתחלה כי רק למקליקים). אפשר בשלב של 5000 נמענים ומעלה להגדיל מעט את הקצב ובכך להגיע גם למאות אלפים ומיליוני מיילים, כל עוד פועלים נכון.
נקודה חשובה לציון ובעלי רשימות גדולות: אם יש לכם רשימה של 50,000 ומעלה ואתם שולחים באופן תדיר, רצוי מאוד לבצע את הדיוורים ע״י פרופיל שליחות ייעודי שלכם ולא דרך שרתי השליחות השיתופיים (שזה דומה לVPS לאתר גדול לעומת שרת שיתופי).
לא בכל מערכת יש מוצר כזה, בשלח מסר יש ואפשר לפנות למוקד לקבלת הצעה.
מעורבות מנויים – טוב גם למי שרוצה להיות ב״ראשי״ בג׳ימייל
הרוב יגידו שאין דרך להגיע לראשי כאשר מדובר בדיוורים ממערכת לשליחת מיילים, אך אין זה בהכרח נכון. בסופו של דבר, ג׳ימייל רוצה לטובה הנמענים כך שאם זה מה שהם ירצו, זה יגיע גם לראשי.
איך זה עובד?
ג׳ימייל נותן ניקוד טוב לפעולות חיוביות וניקוד רע לפעולות שליליות. אז הגדלת מעורבות (אנגייג'מנט) שמה אתכם על הצד הטוב של ג'ימייל.
אלה הפעולות החיוביות:
- לבקש מהמנויים להשיב למיילים – ניתן אפילו באמצעות יצירת סקר, מתן הטבה או קופון שיצור הנעה לפעולה אצל הנמענים. ההשבה של מייל מהנמענים שלכם, למייל השולח שלכם, תיחשב לפעילות ולא לשליחה "רדומה" ופרסומית. הודעות שיש להן שיעור השבה (Reply) גבוה נחשבות כדיוור איכותי יותר.
- להמליץ למנויים שלנו לחפש את הדיוור מאיתנו – ניתן לאחר הרשמה בדף נחיתה למשל, ליצור שליחת SMS כמענה אוטומטי, או באמצעות מעבר לדף תודה שאומר להם לחפש את המייל שקיבלו מאיתנו ולהעביר אותו לתיקיית הדואר הנכנס. לאחר העברת המייל לדואר הנכנס, עליהם לסמן את ההודעה כ"לא ספאם".
- הנעה לפעולה עם קישורים – ככל שילחצו יותר על הקישורים במייל, כנראה שיש בו תוכן מעניין ולכן זו פעולה חיובית. בכללי רצוי שבכל דיוור ששולחים תהיה הנעה לפעולה (השב, קישור)
- שמירתכם כאיש קשר – מומלץ גם לבקש מהנמענים שלכם לשמור את כתובת המייל שלכם בתור איש קשר, כך תזוהו בשליחות הבאות כ"שולח בטוח". את הבקשה הכי מומלץ לעשות באמצעות יצירת 'דף תודה' לאחר הרשמה לדיוור שלכם, שמבקש זאת במפורש.
- גרירה לראשי – טוב, אין ספק שאם נמען גורר מהקידומי מכירות או מהספאם (אם המצב לא טוב), זו פעולה לא רק חיובית, אלא גם מראה לג׳ימייל איפה בדיוק הנמען רוצה לקבל את הדיוור. מה שחשוב להוסיף לזה, שלאחר הגרירה הנמען יסמן ״כן״ גם לדיוורים הבאים.
נכון, אין לנו שליטה מלאה שכולם יעשו זאת, אך אם נבקש בדיוור, בדף תודה, בסמס שילווה את הדיוור או אפילו בקבוצה סגורה (כמו וואצפ או פייסבוק), אז ג׳ימייל יראה שאחוז מסוים ביקש זאת, והוא עשוי להכיל את הפעולה גם לנמענים אחרים שלא ביקשו. זו השיטה.
תוכן המייל – יצירת דיוור איכותי
כמובן שככל שאיכות התוכן והרלוונטיות שלו תהיה גבוהה יותר לקהל, זה יגרום לכל מה שדיברנו בסעיף מעל, אך חשוב להיות תמיד קשוב למגיבים, לבחון את הסטטיסטיקות ולשפר את התוכן בהתאם.
- נושא המייל – יש לחשוב ולנסח נושא מייל שהמנויים שלכם ירצו לפתוח, לאו דווקא נושא שמכיל בתוכו "מלכודת" הקלקה, אלא נושא עם כותרת של פנייה אישית מסוג "שם" למשל, שתיתן את התחושה של פנייה ישירה, אישית ולא המונית. יש מאמרים שלמים איך לגרום לנושא מושך, כמו נושא עד 3 מילים או הפוך, נושא ארוך שמשאיר 3 נקודות בסוף השורה. אימוג׳י, מספרים בכותרת ועוד. לקריאה על כתיבת כותרת ניוזלטר שמגדילה אחוזי פתיחה.
- מבנה, טקסט וצבעים בהודעה – יש כמה בסט פרקטיסז לעיצוב ניוזלטר. בעבר היו מילים שגרמו לסינון, אך זה כמעט ולא קיים כיום. מה שחשוב בטקסט זה שהצבעים יהיו בניגודיות גבוהה (Contrast), שיהיה מסודר בבולטים, בפסקאות ושילוב תמונות.
- תוכן ההודעה – התוכן עצמו, הקופי חשוב להנעה לפעולה. אפשר להיעזר ב- ChatGPT, Gemini, Claude או כל פלטפורמת תוכן AI לשיפור התוכן והקופי.
חשוב להקפיד על תוכן עם ערך וכמה שפחות "שיווקי" שכולל בקשות תשלום או מבצעים או מילים כמו "כסף" "מזל" "מבצע" וכו'. יש להשתדל מתכנים בעייתיים כמו סקס, סמים, כסף, קמעות, ברכות, תפילות ונושאים שגורמים לדיווחי ספאם ע״י משתמשים.
סיכום
אם עברתם על כל השלבים..
1) הגדרות טכניות תקינות
2) רשימה איכותית
3) חימום הדיוורים
4) יצרתם מעורבות
5) אתם שולחים תוכן איכותי
הסיכוי שלכם ליצירת תוצאות טובות מהרשימה גבוה ביותר.
אם תרצו סיוע והדרכה איך לבצע את הדברים, פנו אלינו לצוות ונשמח לעזור.
דיוור מוצלח!